A digitális világban minden gyorsan változik, nincs ez másképp a keresőoptimalizálással (SEO) sem. Azok a praktikák melyekkel jelenleg a keresőoldali találatok elejére kerülhetünk, lehet hogy pár hónap múlva már idejétmúltnak fognak számítani.
A Google algoritmusa folyamatosan változik, előfordul hogy akár egy hónapon belül is változást tapasztalunk. Azonban emiatt nem szabad kétségbe esni, hiszen az elérhető keresőoptimalizálással (SEO) kapcsolatos technológiák és alkalmazások is lépést tartanak ezekkel a változásokkal.
A tavalyi év elsősorban a https – re való átállástól, valamint a hangalapú keresések egyre növekvő részarányától volt hangos. Ezek a trendek idén is folytatódnak, azonban már látszik, hogy 2018 – ban mely trendek a legszembetűnőbbek.
1. A találati oldalak funkcióinak növekedése
Minden SEO-val foglalkozó szakember célja, hogy a weboldala a találati oldal legelőkelőbb, vagyis az első helyen jelenjen meg. Ezáltal járulva hozzá a weboldal megnövekedett forgalmához. Ráadásul a cél nem csak az, hogy az első helyen jelenj meg, hanem hogy ezt a helyezést folyamatosan meg is tartsd.
Napjainkban azonban a találati oldal első helye már nem elegendő ahhoz, hogy a maximalizáld a weboldal forgalmát! A találati oldal rengeteget fejlődött, már képekkel, videókkal, szociális média elemeivel, különböző widgetekkel találkozol. Már nem elegendő, hogy az első helyen jelensz meg, az oldal többi elemét is uralnod kell.
A weboldalak kulcsszó optimalizálása még mindig elsődleges, azonban kiemelt hangsúlyt kell helyezz az oldalad egyéb elemeire és közösségi média aktivitására is, mert a Google algoritmusa egyre hatékonyabban veszi ezeket is figyelembe a rangsorolása során.
2. Oldalsebesség
Napjainkban a világ hihetetlen mértékben felgyorsult. A felhasználók információéhsége szinte határtalan és ezeket azonnal meg is akarják szerezni. Nincs annál bosszantóbb, amikor meg akar egy felhasználó nyitni egy weboldalt és várnia kell a betöltődésére. Amennyiben 3-5 másodpercen belül nem töltődik be a weboldalad, a felhasználó el fog navigálni onnan.
A lassú weboldal a látogatottságod csökkenésével jár. Sok szó esik napjainkban a felhasználó élményről (UX), melynek egyik legfontosabb szempontja a weboldal betöltési sebessége. Ez hatással van a keresési találatok között elfoglalt helyezésedre is, mivel a Google algoritmusának is ez az egyik legfontosabb rangsorolási tényezője.
Weboldalad sebességét leggyorsabban a Google PageSpeed Insights segítségével ellenőrízheted. A Google ajánlásokat is tesz a sebesség növelésére.
A weboldal sebesség eddig is kritikus eleme volt a keresőoptimalizálásnak (SEO), és ez a trend a továbbiakban is elsődleges marad.
A fentiek mellett viszont fontos megemlítenünk, hogy nem minden a sebesség. Ha a weboldal képességeinek dizájn és funkcionalitás szempontjából magasabb szintű elvárásoknak kell megfelelni, az gyakran mehet a sebesség rovására. Még az apple.com is alulteljesít a Google sebességtesztjén, ezért aztán ne vegyük ezt a tesztet véresen komolyan. Ha az apple.com -nak jó a 60/100, akkor indokolt esetben a mi weboldalunknak is elegendő hasonló eredmény.
3. A tartalom relevanciája
A Google és a többi keresőmotor arra törekszik, hogy a felhasználóknak a legtökéletesebb böngészési élményt nyújtsa. A weboldalak biztonsága mellett a másik fő szempont, hogy az oldalad tartalma a felhasználó kereséséhez képest minél nagyobb relevanciával bírjon, még akkor is ha az adott kulcsszó nem teljesen úgy szerepel az oldalon, mint ahogy a felhasználó rákeresett.
Ez azt jelenti, hogy az algoritmusok már nem bizonyos kulcsszavakra keresnek rá, hanem az oldal egészét elemzik és értékelik, vagyis megvizsgálja magát a szövegkörnyezetet és a kapcsolódó kifejezéseket, szinonimákát és szavakat is.
Ez azt jelenti, hogy a tartalommarketing szerepe még jobban felértékelődik. Minél egyedibb a tartalmad, minél olvashatóbb és összetettebb a Google algoritmusa annál jobban fogja preferálni és ezáltal a felhasználók számára a keresési és találati oldalán megjeleníteni.
4. Hangalapú keresések
Egyre több felhasználó részesíti előnyben a hangalapú keresések használatát, elsősorban a mobil készülékeiken. Ez nemcsak gyorsabb módja magának a keresésnek, hanem összetettebb kereséseket is végrehajthatnak a felhasználók.
Ráadásul a hangalapú keresés kezdi megváltoztatni a módot, ahogyan a felhasználók az információk után kutatnak. Vonzó alternatíva, a keresett szöveg manuális begépeléséhez képest. A Google, Apple és az Amazon hangfelismerő rendszerei egyre fejlettebbek és kifinomultabbak, ezért a közeli jövőben már nem lehet figyelmen kívül hagyni az online marketingre gyakorolt hatását. Nagyon úgy tűnik, hogy 2018-ban a hangalapú keresések mennyisége át fog lépni egy kritikus tömeget ezért már nem lesz figyelmen kívül hagyható.
A hangalapú keresések előre törésével együtt jár, hogy összetettebb egy adott kérdésre bővebb választ adó tartalmakat kell létrehozni. Ennek oka, hogy az emberek másképp beszélnek, mint ahogy írnak. Ezért a SEO stratégiádnak egyre jobban kell a társalgási kifejezésekre és mondatokra reagálnia.
5. Mobilra optimalizálás
Az internetes keresések több mint fele már mobil eszközökről történik. Vagyis elengedhetetlen, hogy weboldalad mobilbarát, vagyis reszponzív technológiával készüljön. Ez 2018-ban már nem javaslat, hanem kötelező elvárás!
Ráadásul a weboldalak mobilra optimalizáltsága az egyik legfontosabb rangsorolási tényezővé lépett elő. A Google elmondása szerint nem „bünteti” a nem mobilbarát odalakat, viszont a tapasztalatok azt mutatják, hogy gyors visszaesés tapasztalható a helyezésekben, amennyiben egy oldal még mindig nincs mobilra optimalizálva.
6. Linkek
A linkek szerepe némiképpen megváltozott az elmúlt évekhez képest. Régen elég elegendő volt, hogy minél több weboldalról mutasson egy link az oldalunkra, és ez növelte a helyezésünket a találati listán. Azonban napjainkra a Google algoritmusa már annyira fejlett, hogy nem kizárólag a hiperhivatkozásokat veszi figyelembe, hanem magát a szövegkörnyezetet is ahol azt elhelyezték.
Ráadásul már az úgynevezett „linknélküli” linkeket is figyelembe veszi, vagyis azt, hogy mennyi és milyen minőségű említés van rólunk más weboldalakon!
A linkek használata továbbra is fontos tényező marad, azonban a jelentősége csökkenőben van. Helyét lassan az említések, pontosabban a más által történő releváns említések veszik át, amik nem feltétlenül járnak közvetlen linkkel a weboldaladra.
7. A találati oldal egyre személyre szabottabbá válik
Az előbb említett klasszikus keresési rangsorolási tényezőkön kívül, mint az oldalsebesség és a tartalom relevanciája, a találati listák már a felhasználóról is szólnak. Az algoritmusok figyelembe veszik az érdeklődését, mely adatokat a böngészési és keresési előzményeiből nyernek ki, és segítségükkel mindenkinek személyre szabott találati listát jelenítenek meg.
Összefoglalás
Mivel nincs befolyásunk a felhasználók kereséseire, ezért ezzel trenddel kapcsolatban nem sok mindent tud egy SEO szakember kezdeni. Eddig még senki sem jött rá arra, hogy ezt hogyan tudná a hasznára fordítani.
Azonban minden más tényezőre van ráhatásunk. A legfontosabb, hogy a weboldalunk mobilbarát legyen, a leggyorsabb elérhető betöltési sebességgel. A tartalmaink érdekesek és relevánsak legyenek a látogatóink számára.
Ha ezek figyelembevételével alkotjuk meg SEO startégiánkat, a keresési és találati oldalon előkelő, ha nem a legelőkelőbb helyen fogunk megjelenni.