Pénzügyek és technológia. Hozd össze ezt a kettőt és megkapod a Fintech-et. Egyszerű, igaz? Akkor meg is vagyunk.
Vagy mégsem?
A Fintech az a kifejezés, amelyről sokat hallani, de csak keveset tudni. Egyfajta buzzword, elég csak megnézni a Google-n, mennyivel nőtt a találatok száma az elmúlt fél évben. De azért a Fintech több, mint egy divatos kifejezés.
Megszoksz, vagy megszöksz
Emlékszik még valaki azokra az időkre, amikor elsétáltunk a lemezboltba, hogy megvegyük a legutolsó albumot, vagy cd-t? Alig hihető már ma is, pedig 15 éve még így volt. Először jött a Napster, aztán az iTunes, később a Spotify; ma már az interneten vásárolunk zenéket. letölteni, vagy streamelni olcsóbb, mint megvenni az egész cd-t, és sokkal gyorsabb, kényelmesebb is. A technológia erősen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat.
Gondoljunk csak az utazási szektorra. Évekkel ezelőtt besétáltunk egy utazási irodába, és lefoglaltunk egy utat. Az iroda csinált mindent, megszervezte helyettünk a szállást, az utazást. Ma már otthonról, gép előtt ülve magunk szervezzük meg a nyaralást, elég csak felmenni a legnépszerűbb oldalakra. Hála a technológiai fejlődésnek az irányítás visszakerült a fogyasztó kezébe.
Hasonló forradalom történt a pénzügyi szolgáltatásokban is. A FinTech innovátorok jobb, gyorsabb és olcsóbb finanszírozási módokat képesek nyújtani. Ahogyan a zene, vagy az utazási ágazatokban, úgy itt is visszakerül a kezdeményezés és az irányítás a fogyasztó kezébe.
A trendeket elemző különböző tanulmányok mind azt jövendöli, hogy a hagyományos piaci szereplők majdnem fele jelentősen veszíthet pozíciójából, vagy teljesen kiszorulhat a piacról. Ezek között a pénzügyi szektor az öt leginkább érintett ágazat egyike. Ahogy korábban be kellett mennünk egy bankba, bármilyen pénzüggyel, ma már a különböző alkalmazásokon keresztül bankolunk, és alapvető elvárás lett, hogy ezek felhasználóbarát módon elérhetőek legyenek bármelyik mobil eszközünkön. Elvárás a folyamatos fejlesztés, na és persze az átláthatóság és megbízhatóság.
A FinTech cégek tulajdonképpen olyan startupok, amelyek a legújabb technológiákat alkalmazzák a pénzügyi szolgáltatások piacán.
Mutasd az utat!
Amíg korábban a Szilikon-völgy volt a tech-forradalmak színhelye, addig ma már az Egyesült Királyság is ott van a szeren. E-kereskedelemmel és FinTech-el kapcsolatos fejlesztésekben mindenképp.
Chris Skinner FinTech guru a következő 4 forró pontot fogalmazott meg 2017-re
- Minél egyszerűbben eljutni a felhasználókhoz. Persze nem a biztonság rovására. Egyre terjednek a különféle biometrikus azonosítóval működő appok.
- Biztosítást bárhol, azonnal.
Hatalmas pénzeket mozgat a biztosítási ipar szerte a világon. nem csoda, ha az egyik kiemelt fejlesztési irány biztosítással kapcsolatosak. Például olyanok, mint hogy a vasúti pályaudvarokon és reptereken push üzeneteken keresztül köthetünk utasbiztosításokat. - Chatbotok és a mesterséges intelligencia
Habár utáljuk, ha géphanggal kell beszélgetnünk, de ha a cseten feltett kérdésükre azonnal választ kapunk, azt már nem. Fejlesztések egyre okosabbá, kifinomultabbá teszik ezeket a chatbotokat. - Bankoljunk a közösségi médiában.
Mint minden terület, úgy a banki utalás, vagy akár hitel-ügyek is egyre inkább áttevődik a közösségi platformokra. Az egyre intelligensebb chatprogramoktól sokat várnak ezen a területen.
Lassanként elbúcsúzhatunk a bankfiókoktól. De ahogy ma is léteznek még utazási irodák, sőt lemez-kuckók is :), néha bizony be kell mennünk és sorszámot húznunk a fiókban. Ha panaszunk van, vagy összetettebb pénzügyi problémánkat szeretnénk megoldani, akkor egy mégoly okos chatbot sem biztos, hogy segíteni tud. Mindenesetre forradalom tombol a bankfiókokban.