Valld be, Te is erről álmodsz!
Gyakran jön elő a kérdés, hogyan tudunk több lájkot begyüjteni a Facebook-on.
Nem egyszerű. Nagy kihívás, mindenki tudja, aki próbálkozott már ezzel.
Egy állandóan változó algoritmus igyekszik nehezíteni a közösségi médiával foglalkozók életét. Elmúltak már azok a szép idők, amikor “csak” SEO-zni kellett Google-ra és ha a SEO sikeres volt, akkor hátradőlhettünk akár hónapokig, sőt, a szerencsésebb kulcsszavak piacán akár évekig.
A Facebook már fullban nyomja az optimalizálást, vagyis inkább a profit maximalizálását.
Egyre nehezebb elérni már azokat az embereket is akik lájkolták az oldalunkat, arról meg persze ne is álmodjunk, hogy ingyen elérhetünk közvetlenül olyanokat, akik eleve nem is lájkoltak, de hát ez már csak így működik, ez a lényege ennek a platformnak.
De ettől még tény: a Facebook egy igazán komoly erőforrásokkal bíró üzleti lehetőség és erőteljes eszköz ügyfélszerzésre, a márkád, szolgáltatásod, terméked minél szélesebb körben történő publikálására. Főleg ha tudod hogyan kell használni. 🙂
Nos, mi is a Facebook titok, mi a nyitja a sikernek?
Hogy választ kapjunk, vizsgáljuk meg, mi motíválja a Facebook-ot. Aztán muszáj lesz megértened a Facbeook statisztikáját, mérni postjaid eredményességét.
Mi motiválja a Facebookot?
A sok családi fotó, cicás videó mellett hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a Facebook elsődleges célja a profit szerzés.
Az egyik legismertebb üzleti modell a neten a hirdetési felületek értékesítése. Ez a Facebook esetén sem működik másképp.
Egyszerűbben mondva, amikor fizetsz a Facebooknak, hogy reklámozza a postodat, akkor garantálja, hogy a felhasználók egy részhalmazához eljut a postod.
Ha ingyenesen postolsz akkor persze nem kapsz ilyen garanciát.
A Facebook évről-évre több bevételt akar a reklámokból, ugyanakkor nem akarja, hogy reklámokkal legyenek széltében és hosszában felhasználók elárasztva. Nem akarja, hogy az emberek elhagyják, kilépjenek mert túl nagy a reklámzaj.
Sőt, a Facebook azt akarja, hogy egyre több ember aktívan használja, lehetőleg mindenki ezen az őrült bolygón.
A módszer, amivel a Facebook magához láncolja az embereket az, amit a Google annak idején a kulcsszavas keresőjével csinált: releváns tartalmat ad.
A különbség annyi, hogy most nem kulcsszó alapján direkt módon kapjunk az arcunkba a tartalmat, hanem indirekt módon kitalálja az aktivitásunkból, hogy mi érdekel minket és ahhoz releváns postokat próbál leválogatni nekünk. Mindezt elég jól csinálja.
Tehát ha imádod a macskás videókat, akkor kapsz is annyi macskát, amennyitől falra mászol (vagy fára). A Coelho idézeteket hagyjuk is. Inkább tíz macska, mint egy Coelho.
Ok, de akkor hogyan csináljunk olyan üzleti oldalt és postokat, ami érdekli az embereket?
A válasz egyszerű: Jó tartalmat kell létrehozni.
Mi működik és mi nem?
Az első lépés az legyen a Facebook marketing stratégiádban, hogy kezdj el postolni.
Próbálj minél több tartalmat publikálni, hogy legyen elegendő statisztikád, amit aztán analizálhatsz. Uhh, dupla munka. Jól hangzik ugye?
Ha elegendő postot publikáltál ahhoz, hogy összevesd az eredményeket, akkor ki tudod majd következtetni, mi az a téma, mi az a stílus, melyek azok a kulcsszavak, amire harapnak az emberek, ami igazán érdekli őket.
A részletes statisztikát a Facebook Insights oldalán fogod megtalálni. Ez a magyar Facebook felület esetén az “Elemzések” menüpont. Részletesebben erről itt találsz útmutatót: https://www.facebook.com/help/268680253165747
Az “Elérés” mérőszám mutatja meg, hogy mennyi egyedi látogató látta a postodat.
A “Bejegyzésaktivitás” mutatja, hogy mennyi interakció történt a postodra. Az interakció a kattintásokat, megosztásokat, kommenteléseket és lájkolásokat összevontan mutatja.
A legfontosabb adat, amivel igazán mérheted a postjaid sikerességét, nos, az pont nem látszik a statisztikában. Ez pedig az elérésekből adódó aktivitások százalékos aránya. Mi nagyon hiányoljuk.
Nagyjából úgy nézegetjük naponta a statsztikát, hogy közben kéznél van a számológép és postonként konverziós százalékot számolunk az Elérésből és a Bejegyzésaktivitásból.
A képlet így néz ki: Konverziós százalék = Bejegyzésaktivitás / Elérés * 100
Bosszantó és kényelmetlen ez, de drukkolunk a Facebook fejlesztő csapatának, hogy sikerüljön fejleszteni egy ilyen bonyolult műveletet, mint a százalékszámítás. 🙂
Összegezve tehát a titok:
Publikálj és mérj! Miután mértél, vond le a konzekvenciákat és publikálj újra. Ha folyamatosan növekszik százalékosan a Bejegyzésaktivitás, akkor jól használod a Facebook-ot.
A későbbiekben beavatunk további trükkökbe, tool-ok használatába, de azért nagy csodákra ne számíts semmilyen Facebookra tervezett tooltól, a tartalom minősége a lényeg. Igen, a macskás videók és Coelho idézetek bizonyos merítések esetén verhetetlenek, de hát erre mondják ugye, hogy megérett az emberiség…