A SEO egy jó domain választásával kezdődik. Ha saját weboldalt szeretnél vállalkozásodnak, akkor a legelső lépés a domain kiválasztása.
Na de milyen szempontok alapján válassz domain nevet? A vállalkozásod nevét vagy a tevékenységedet regisztráld be domainként? Esetleg egy a vállakozásodhoz illő kulcsszó a jó választás? Számít a domain végződés? Egyáltalán van SEO-barát domain? Minden kérdésedre választ kapsz ebben a blog bejegyzésben.
Hogy épül fel egy domain?
Ha van weboldalad akkor tudod, hogy mi az a domain. A domain az emberek számára egy könnyen megjegyezhető tartománynév, ami leegyszerűsíti az interneten való keresést. A domain két részből áll, a második szintű és a legfelsőbb szintű domainből.
Második szintű domain, azaz maga a domain név
A második szintű domain az, amire a domain választásánál mindenki a leginkább figyel. Ha az a célod, hogy a vállalkozásod nevét vagy a márkádat megjegyezzék az emberek, akkor célszerű ennek megfelelően domain nevet választani. A maxer.hu esetén a ‘maxer’ a második szintű domain név. Ez egy márkanév illetve egyúttal a cégünk neve is, ami egy tudatos választás volt részünkről.

Mire figyelj a domain név választásnál?
Ha eldöntötted, hogy saját weboldalt szeretnél, akkor kezdésként ellenőrizd, hogy az a név, amit domainként regisztrálni szeretnél, szabad-e. Ezt megteheted a MAXER domain foglaltság keresőjében.
A domain kapcsolódjon a tevékenységedhez
A domain név tükrözheti a tevékenységedet vagy egy kiemelt szolgáltatást, amit nyújtasz az ügyfeleidnek. Pl. takaritas.hu
Lehet a domain neved egy általad forgalmazott termék is, de a nem saját márkanevek regisztrációját nem ajánljuk. Például, ha Frosch tisztítószereket árulsz a webshopodban, akkor ne a froschtisztitoszer.hu domaint válaszd, mert az egy német cég terméke. Előbb vagy utóbb jogi úton elérik, hogy mondj le a domainről és a jól felépített üzleted gyorsan beborul.
Választhatsz a szolgáltatásodhoz releváns kulcsszót vagy kulcskifejezést is. Ha például airbnb lakások takarítására specializálódsz, akkor az airbnbtakaritas.hu remek választás. Ez inkább a felhasználóknak segítség, hogy az általuk keresett kulcsszó szerepel a domain nevedben. SEO szempontból viszont már nincs súlya.
Regisztráld be a céged nevét vagy a saját márkádat!
Ha most kezdesz bele egy vállalkozásba, akkor olyan cégnevet válassz, ami domain névként is könnyen megjegyezhető. Rengeteg nagy cég a saját cégnevét vagy márkanevét regisztrálta be domainként. Ez egy tudatos lépés, ha azt akarod, hogy a céged vagy márkád nevét megjegyezzék. Ezt választotta a Google, Amazon, Apple és a Microsoft is, és mi is a MAXER Hostingnál.
Ha már van egy offline vállalkozásod, aminek a nevét sokan ismerik, akkor azt regisztráld be domainként. Ezzel egyrészt erősíted a céged nevét az online térben is. A felhasználók és a Google is szeretik a könnyen megjegyezhető cég- és márkaneveket. Másrészt az ügyfeleidnek sem kell egy új nevet megjegyezniük, ha az interneten keresik a weboldaladat.

Legyen könnyen megjegyezhető és rövid
Ha több szóból, például kulcsszavakból vagy a márkanévből és tevékenységből akarod összegyúrni a domaint, törekedj rá, hogy ne legyen hosszú. A Google felmérése szerint a 2 szóból álló kulcskifejezések a leggyakoribbak. Ha több szóból raksz össze egy domaint, akkor figyelj rá, hogy 2 szóból álljon.
Vedd figyelembe, hogy az emberek olykor sietnek, ezért felreírhatják vagy félreérthetik a domain nevedet. Válassz olyan nevet, ami könnyen megjegyezhető és leírható.
Bár van rá lehetőség, de mi mégis azt javasoljuk, hogy ne regisztrálj ékezetes domaint. Főleg akkor ne, ha az általad kiszemelt domain ékezetmentes verziója már foglalt. Simán lehet, hogy a versenytársadnak fogsz még több látogatót generálni, ha te az ékezeteset foglalod le.
Tartalmazza a lokációt
Ha a tevékenységed egy bizonyos régióra vagy városra korlátozódik akkor jó, ha tartalmazza a lokációt a domain neved. Ha például Pécsen működtetsz egy takarítócéget, akkor a ‘pecs’ név szerepeljen a domain nevedben. A pécsi vagy Pécs közeli felhasználók így sokkal hamarabb rátalálnak az oldaladra.
Legyen eredeti
Ha úgy döntesz, hogy a tevékenységedhez kapcsolódó domain nevet regisztrálsz be, végezz egy kis előzetes kutatást. Mennyi a tiedhez hasonló domain nevet dob ki a kereső? Ha olyan piacra akarsz belépni, ahol már egy szó összes létező verzióját beregisztrálták, akkor érdemes más irányból közelíteni. Ilyen esetben jó választás a cégnév önmagában vagy a cégnév és tevékenység kombó.
Semmi esetre se próbáld meg valaki más cégnevét vagy márkanevét beregisztrálni abban a hitben, hogy neked lesz több találatod. Ez etikátlan, ráadásul jogi és akár védjegy vitákhoz is vezethet.

A SEO mekkora szempont legyen a domain választásnál?
Elsősorban a szolgáltatásaid, tevékenységed és termékeid legyenek a mérvadóak, amikor domaint regisztrálsz. Hiába regisztrálsz be egy népszerű kulcsszót, ha ahhoz csak érintőlegesen van köze a cégednek. A felhasználók csalódottak lesznek, ha nem teljesen azt a szolgáltatást találják meg az oldaladon. Ez a helyzet hasonlít a clickbait, vagyis kattintásvadász tartalmakra.
Inkább erősítsd a domain nevedet egy olyan oldallal, aminek releváns a tartalma. Könnyű navigálni rajta, letisztult és gyorsan betöltődik. A SEO azt jelenti, hogy a domain név és az oldal tartalma szorosan kapcsolódnak egymáshoz.
Legfelsőbb szintű domain, vagyis a domain végződés
A legfelsőbb szintű domain a domain végződése vagy kiterjesztése. TLD-nek is hívják, ez az angol Top Level Domain kifejezésből eredő mozaikszó. A maxer.hu esetében ez a ‘.hu’. A domain választásnál kevesebb hangsúly kerül a domain végződésre, pedig van néhány szempont, amit nem árt szem előtt tartani.
A MAXER Hostingnál általános és országkód specifikus domaineket is regisztrálhatsz vagy áthozhatod hozzánk már meglévő domainedet.
Számít a domain végződés a SEO-ban?
Igen is, meg nem is!
A Google hivatalos álláspontja szerint a domain kiterjesztése nem befolyásolja a Google keresőben szerzett helyezését. Az emberekben viszont kialakult egyfajta bizalom bizonyos végződések irányába.
Egy amerikai kutatás szerint a .com, .co és .org végződésű oldalakra nagyobb arányban kattintanak és jobban meg is jegyzik őket. Marketing szempontból ez nagyobb átkattintási arányt és nagyobb látogatószámot jelent az oldalnak. Egyúttal rendszeresen visszatérő hűséges felhasználókat is. Mivel a kutatásban túlnyomó többségben amerikaiak vettek részt, az nem tért ki másfajta végződésekre.
Természetesen, ez nem azt jelenti, hogy az országkód specifikus végződéseknek befellegzett és rögtön .com kiterjesztésű domaint kell regisztrálni. Az európai és ázsiai országokban az országkód specifikus végződések népszerűbbek. Az emberek nagyobb bizalommal tekintenek azokra a domainekre, amik a saját országuk kiterjesztésére végződnek. Tehát Magyarországon kiemelkedően nagy arányban kattintanak a .hu domainekre, Franciaországban az .fr domainekre, Hollandiában az .nl végződésű domainekre, és így tovább.
Mielőtt beregisztrálsz egy domaint, gondold át, hogy hol végzed a tevékenységedet és ennek megfelelően válassz végződést.

A legelterjedtebb domain végződések
Több domain kiterjesztés típust különböztetnek meg, ezekből az általános (generic Top Level Domain, röviden gTLD) és az országkód specifikus (country code Top Level Domain, azaz ccTLD) végződések a legelterjedtebbek. A maxer.hu domain legfelsőbb szintű domainje a .hu, ami egy országkód specifikus végződés.
Általános domain végződések
Ebbe a kategóriába tartozik a .com, .net, .org, .co, .info, .dev, .io és több ehhez hasonló népszerű végződés. Az interneten található weboldalak nagy többsége ilyen kiterjesztésű. Könnyen felismerhetőek és optimalizálhatóak.
Az általános domain végződéseket bárki a világon beregisztrálhatja. A regisztrációjuk nincs földrajzilag korlátozva és nem céloznak egyetlen országot sem. A földrajzi célzást angolul ‘geotargeting’-nek nevezzük és angolul valahogy sokkal klasszabul hangzik.
Országkód specifikus végződés
Az országkód specifikus domain végződések előnye, hogy a felhasználók rögtön látják, hogy milyen országban működik a vállalkozásod. Ebből tudják azt is, hogy abban az országban szolgáltatsz. Ez a kiterjesztés típus segíti a Google-t is az oldalad földrajzi célzásában (a már említett ‘geotargeting’). Ez talán a legfontosabb különbség a kétféle kiterjesztés között. Az országkód specifikus végződés egyértelmű jelzés a keresőknek és a felhasználóknak is, hogy hol végzed a tevékenységedet.
A bónusz, hogy az adott ország felhasználói nagyob bizalmat szavaznak az oldaladnak is. Tehát ha a vállalkozásod több országban is jelen van, akkor célszerű a domaint minden ország saját végződésével beregisztrálni. Nem érdemes viszont országkód specifikus domaineket választani akkor, ha csupán többnyelvűsíted az oldaladat.

Magyar tárhely szolgáltatóként egyértelműen látjuk a .hu fölényét a domain regisztrációknál. Emellett sokan regisztrálnak domaint Magyarországgal szomszédos országok végződéseivel is, pl.: .at (Ausztria), .sk (Szlovákia) és .ro (Románia) kiterjesztéssel.
A második legnépszerűbb országkód specifikus végződés a .hu után az .eu kiterjesztés. Az .eu domain kiterjesztést az EU tagállamaiban bejegyzett cégek, vállalkozások és szervezetek valamint az EU tagállamok állampolgárai regisztrálhatják. Az .eu domain végződés nagyon erős értékkel bír, az EU egész területén belül targetálhatsz vele. Ha az EU-n belül több országban is jelen vagy és szolgáltatsz, egy jó alternatíva az .eu végződésű domain regisztrációja.
Természetesen sokan regisztrálnak .com, .net, .org, és .info domaineket is. Ennek az egyik oka, hogy az általuk kiválasztott második szintű domain illetve variációi már foglaltak .hu végződés alatt. A másik ok, hogy nem csak egy lokációt céloznak meg a tevékenységükkel és emiatt az oldaluk is többnyelvű. Egy biztos, ha Magyarországon szolgáltatsz és nem tervezed bővíteni a szolgáltatásaidat más országokban, akkor javasoljuk a .hu végződésű domain regisztrációt.
Saját domain végződés
2011 óta cégek és vállalkozások saját domain végződést is regisztrálhatnak. (Ebben a blog bejegyzésünkben mi is írtunk erről). Manapság már nem furcsa az .apple vagy .google végződés. A saját végződésről sokan úgy vélekedtek, hogy hatással lehet a Google helyezésre, de ezt a Google 2015-ben cáfolta. Tehát a domain végződések nem befolyásolják a keresőben szerzett pozíciót. Az emberekre azonban hatással lehet és erősíti bennük a márkanevet. Ennek köszönhetően nagyobb átkattintási arányt is produkálhatnak a saját végződésű domainek.
Egyelőre azonban csak a legnagyobb vállalatok vállalják be ezt a fokú ‘márkaépítést’, ugyanis a saját domain végződés drága. Jelen állás szerint 185.000 dollár induló díjat kell fizetni. Ehhez még hozzájöhet további 2 millió dollár, mire befejeződnek a regisztrációs és egyéb set-up folyamatok. A saját végződés tehát megmarad a “nagyok” eszközének.