A „startup” szó körülbelül 12 éve kezdett elterjedni, és akkora karriert futott be, hogy onnantól fogva gyakorlatilag minden ötletre és induló kisvállalkozásra ráaggatták. A hőskorban magam is bemutattam egy Startup-prezentáción akkori ötletemet: a bpkoncert.hu koncert-információs rendszert.
De vajon jogosan használtam a startup címkét? Vagy csak egy mikrovállalkozás voltam, amelynek történetesen van egy ötlete?
A bűvös és trendi szó nagy utat tett meg, és lassan átalakult. Önmagában az, hogy új a cég, és egy ötletet akar megvalósítani, nem feltétlenül jelent startupot. Egyes megközelítések szerint. Ugyanis ahány vállalkozó és befektető, szinte annyi definíció. Vannak azonban olyan alapjellemzők, amelyek közül akár csak egy is hiányzik, már nem beszélhetünk startupról.
A legfontosabb elemeket kiemelve így összegezhetjük: a startupok olyan vállalkozások, amelyek nagy növekedési potenciállal rendelkeznek, és gyorsan is szeretnének növekedni, de nem csak szűkebb pátriájukban, hanem a nemzetközi piacokon is.
Márpedig kirobbanó növekedést és nemzetközi piacokon való megjelenést csakis innovatív, létező piaci réseket megcélzó szolgáltatásokkal, technikával, termékekkel lehetséges.
A bpkoncert.hu-nak volt ugyan növekedési képessége (naná, hiszen a nulláról indult, onnan csak növekedni lehet), de hogy kirobbanó, azt nehéz volt beleképzelni.
Az ötlet lényege az volt, hogy egy webes alkalmazás segítségével egy perc alatt el tudja valaki dönteni: érdekli-e az adott koncert, vagy sem. Senkitől nem lehet elvárni, hogy fejből tudja, ugyan kiket takar mondjuk az Aljas Kúszóbab zenekar. Hiába vannak online koncert-listák, a legtöbb zenekarról nem is hallottunk. Az pedig kevésbé életszerű, hogy fogjuk magunkat, és egy órát nyomozgatunk zenekarok kiléte után a neten. (Akkoriban a blogok még csecsemőkorukat élték, a YouTube-ról pedig legfeljebb csak geekek hallottak.)
A bpkoncert.hu megoldotta ezt a problémát: jól átlátható módon lehetett keresni minden meghirdetett koncert között, helyszín, műfaj szerint is. Volt zene belehallgatás, rövid leírás, fotók, videók. Kompakt módon, azonnal átlátható módon, egy perc alatt képbe lehetett kerülni és dönteni. Ez volt maga az innováció.
Nemzetközi terjeszkedésről szó sem volt. Mint a névből is kiderül: a budapesti koncertekre koncentráltam. Persze más városokat is meg lehetett volna célozni, de hamarabb másolták volna le az ötletet, mint ameddig egy koncert tart.
1. Növekedési kényszer és képesség
A startupok gyors növekedése éppen ezért is egyfajta kényszer, mert az innovatív technikákat, szolgáltatásokat pillanatok alatt lemásolják. És ez ellen még a szabadalom sem nyújt védelmet, mert elég egy kisebb módosítás, és máris legálissá válhat a lopás.
Egy átlagos induló vállalkozás lassan és óvatosan építkezik, tervei hosszú távra szólnak Egy startupnak olyan üzleti modellre van szükséges, hogy pillanatok alatt nagy ugrásokra legyen képes, és meredeken bővüljön. Ehhez pedig több piacon is meg kell jelennie. Gyorsan és határozottan. Óvatoskodáshoz kevés az idő. Kezdetben minden startup mikro vállalkozás, majd a növekedés, majd felfejlődik kkv kategóriába. De nem minden kkv. startup.
2. Globálisan gondolkozik
A startupok nem elégszenek meg a hazai piaccal (kivétel az olyan nagy piacokat, mint pl. az USA). Míg a szokványos induló vállalkozások számára az új piacok felé nyitás egy alaposan megfontolandó, fontos döntés, addig a startupok számára ez létezésük értelme, teljes szellemiségüket meghatározza és áthatja.
3. Az innovációs képesség a kulcs
A startup cégek felépítésével és minden tevékenységével újra törekszik. Legyen szó technológiáról, termékről, szolgáltatásról, de akár egy módszerről is. Egy hagyományos kkv-val ellentétben olyat akar produkálni, ami eddig nem volt, vagy nem volt elég jó, vagy szokatlan.
A kulcsszó az innováció: a startup cégeket arról lehet felismerni, hogy olyan innovatív szellemi tőkével vagy technológiával rendelkeznek, amellyel fel tudják kelteni nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi befektetők figyelmét is, így a vállalkozás ugrásra készen áll.
4. El kell viselni a magas kockázatot
Ahhoz, hogy megvalósuljanak a kiugró növekedési célok, szükség van egy alapvető tulajdonságra: kiemelkedő kockázattűrő képességre. Ezt nevezhetnénk stressz tűrő képességnek is. A tulajadonosok pontosan tudják: ha megakad a lendület, akkor vége a dalnak. A startup eltűnik a süllyesztőben. Azért magas a kockázat, mert egy startup többnyire az első ligában játszik. Olyan tőkeerős versenytársakkal kell megküzdenie, akik átlag felett nyitottak az újra, és ha kell azonnal lépnek is. A siker érdekében ezért olyan döntéseket kell meghozniuk, amelyeket egy átlagos kisvállalkozásnak nem kell: még azelőtt, hogy teljesen elkészülne a végtermék, tulajdonostársakat, kockázati tőkebefektetőket kell bevonni és átengedni nekik az üzlet egy részét.
5. Aktív közösségi élet
Amíg egy mikrovállakozás jól elvan szűkebb környezetében, addig startup nem lehet elszigetelt. Kifejezetten jellemző a startupokra, hogy közvetlen, élő és állandó kapcsolatban állnak az őt körülvevő világgal, Egy kisvállalkozásnak „partnerei” vannak, egy startup inkább kiterjedt közösségek tagjaként gondol magára.
A fenti öt szempont mindegyikével rendelkezik egy startup.
Nem szerepel köztük viszont, hogy induló, fiatal vállalkozásnak kell lenniük. Sokak szerint egyáltalán nem fontos a vállalat kora. Azt mondják, ha a kor meghatározó lenne, akkor fiatal, induló vállalkozások pár éve múlva elveszítenék startup-mivoltukat, és kkv-ként, vagy nagyvállaltként tekintenének rájuk. Ha ez igaz lenne, akkor nem hívhatnánk startupnak például a Prezit, vagy a Twittert. Sőt: a Google-t sem. Újításaik meghatározzák a fejlődés irányait, és elképesztő növekedést produkálnak. Azaz minden tulajdonságuk megvan a startup-cimkéhez.
Létezik egy másik félreértés is: a startupok nem lehetnek mások, mint IT-cégek, hiszen a legismertebb sikeres cégek ebben a szektorban tevékenykednek. Pedig csak arról van szó, hogy jelenleg egy digitális forradalom kellős közepén csücsülünk. Hihetetlen fejlődést és változásokat élünk meg, és az infotech szektor állandóan ki van éhezve az újdonságokra. Ha, akár egy apró ötlet is betölt egy kis piaci rést, felfoghatatlan növekedés következik. De ezek a cégek nem emiatt nyerték el a startup státuszt, hanem a fenti öt tényező miatt. Gondoljunk csak a különböző orvosi, vagy biotech startupokra, amelyeknek nyilvánvalóan van infotechnikai vonatkozása is (ma már mindennek van), de alapvetően nem IT vállalkozások.
+1. Intenzív online jelenlét
Ugyanakkor megfogalmazhatunk akár egy hatodik jellemzőt is. A startupok intenzíven használják az online világot. Egy kisvállalat számára is kötelező a webes jelenlét, de mivel kisebbek a növekedési céljai, főleg az önreprezentáció fontos számára. Ellenben a startupoknak saját online üzleti modelljük van, kifinomult SEO-val, online marketing kampányokkal, kiterjedt közösségi kapcsolatokkal. Úgy is fogalmazhatunk, hogy aktivitásuk nagy részét online fejtik ki. Közösségi szervezetként az online jelenlét alapvetően fontos számukra. Mivel különösen fogékonyak az innovációra, a lehetőségeket, az újdonságokat maximálisan ki is szeretnék használni.
Most pedig adjunk választ a cikk elején feltett kérdésre: akkor jogosan használta a startup címkét a bpkoncert.hu? A rövid válasz: nem. Legfontosabb hiány, hogy a termék (szolgáltatás) nem feltétlenül volt alkalmas arra, hogy nemzetközi piacra lépjen. Ugyanígy nem startup az a street food hamburgeres sem, aki újszerű, hiánypótló és díjnyertes ételekkel tör be a helyi piacra. Hanem egy induló kisvállalkozás. Ettől persze nem lesz sem rosszabb, se jobb.
A startupok a sokszor döbbenetes, mesébe illő történetünk miatt ámulatba tudnak ejteni. Ugyanakkor ne feledjük, hogy leginkább a sikerekről hallunk, a rengeteg kudarcról sokkal kevesebbet. Csak gondoljunk a nagy durranással kipukkadó első dotkom lufira 2000-körül, amely startup-vállalkozások ezreit fújta el.
Mikroválallkozás, induló vállalkozás, kkv, startup megkülönböztetésnek finanszírozási szempontjából is kiemelt jelentősége van, erről szól majd cikksorozatunk következő része.
Ha tetszett a cikk, ér lájkolni! 😉
Kövess minket! Hetente több alkalommal jelentkezünk érdekes cikkekkel.