A betűtípus talán az egyik legfontosabb tényező, miként gondolunk egy szövegre. Bár sokszor nem is vagyunk tudatában, de a különböző fontok más-más érzéssel, benyomással vannak ránk. Pillantsunk ugyanarra, de más-más betűtípussal írt a szövegre, és azonnal láthatjuk, mennyire különböző hatást képesek kiváltani. Egy Comic Sans vicces betűit barátságosnak (de akár idétlennek) tartjuk, amíg egy Times New Roman-t kifinomultnak, hitelesnek, bizalmat ébresztőnek.
Na de melyiket válasszuk weboldalunkhoz? Melyeket párosíthatjuk? És milyen alapszabályokat kell betartanunk?
Először is nézzük a négy alapvető betűtípust.
Serif (azaz talpas) részlet gazdag és dekoratív font család. Megbízhatóság, stabilitás, és némi konzervativizmus kapcsolódik ehhez a családhoz. A talpak elvileg segítenek az olvasásban, segítik a sortartást. De érdekes módon csak a nyomtatott szövegeknél. Monitoron nehezebb olvasni, mint a
Sans-serif (talp nélküli, letisztult, és mindenféle cikornyát nélkülöző) fontokat.
Script fontok: A kézírásszerű, kalligrafikus, elegáns, személyes betűtípusok személyesebb tartalmakhoz, rövidebb levélrészletekhez jól mutathatnak. Hosszabb szövegeket azonban rém fárasztó olvasni ilyen betűkkel.
Ahogyan így van ez a Decorative (más néven: Display) típus esetében is. Főleg nagyobb méreteknél, 14 pt felett mutatják meg erős karakterüket. Kisebb méretben használhatatlanok. Komoly érzelmeket képesek kiváltani a közönségben, harsányak, ezért csak mértékkel érdemes használni őket. Akár mi magunk is alkothatunk ilyeneket, a művészi fontoknál a képzeletnek nem kell határt szabni. A legtöbb híres filmnek, produkciónak saját fontja van (lásd Csillagok háborúja). Sok esetben nincs is meg a teljes abc kiosztás.
De ne essünk az esztétika csapdájába. Nem az a legfontosabb, mennyire tetszik a font, hanem, hogy mennyire olvasható. Nézzük meg mennyire sűrűek a betűk, van-e elég tér a könnyű azonosításukhoz. Érdemes beütni a „AV” és „AT” betűket, és máris látszik, kioltják-e egymást a betűk. Úgy látom itt minden rendben.
Mivel az angolban nincsenek ékezetek, fontos ellenőrizni, hogy az adott font kiosztása magyarul is rendelkezésre áll-e. Nem mutat jól, ha egy Ű, vagy Ú helyén kis négyzet, vagy valamilyen speciális karakter figyel.
Mennyit használjunk?
A legjobb ha weboldalunkon következetesen egyetlen betűcsaládnál maradunk. A Roboto fontnak például tucatnyi alváltozata létezik, van tehát játékterünk. Az ökölszabály ugyanakkor úgy szól, hogy ha tehetjük, növeljük a betű méretét, és vékonyabb fajták jobban olvashatóak.
Ha mindenképpen többféle fontot szeretnél használni, megteheted, de háromnál többel inkább ne próbálkozz. Zavaróan kaotikusan tudnak kinézni az ilyen oldalak, ráadásul még az oldalletöltés idejét is megnyújtja a sokféle betűtípust.
Több tízezer féle font létezik ma már, a webdizájnerek mégis csak pár fajtát szoktak használni. A bizalom szempontjából ugyanis fontos tényező az ismertség is. Ha egy betűtípust már ismerünk, könnyebben elfogadjuk a tartalmat és az üzenetet.
Alapszabály az is, hogy 12 pontos betűméret a legideálisabb a weboldalakon. Kutatások igazolták, hogy akár kisebb, akár nagyobb a méret, már romlik az olvashatóság, hosszabb ideig tart a szöveget befogadni. Idős emberek esetében a 14 pontos méret vált be a leginkább. Viszont általános igazság, hogy a szellős szövegeket többen olvassák, mint a zsúfoltakat. Ezért érdemes növelni a sorközt.
Végül: maradjunk a bevált és legelterjedtebb típusoknál: Arial, Calibri, Verdana, esetleg a Georgia.
Kezdésnek érdemes felkeresni a Google Fonts oldalt, számos kitűnő font-válogatást kínál weboldalakhoz. Ha nem rettensz meg a HTML-től, az Adobe Typekit még szélesebb választékot ad, minimális összegért.