Építészetben már hosszú ideje hódít a minimalizmus, weboldalaknál azonban viszonylag új trend. Mobile first! A reszponzív (minden képernyőn méretben jól megjelenő) weboldalhoz nyilvánvalóan egyszerűsíteni érdemes a látványt. Ez elsőre eléggé egyszerűnek tűnik. Mégis, annak, aki minimalizmusban gondolkodik ismernie kell legalább hét alapszabályt
1. Negatív tér és térköz
Ez az egyik legalapvetőbb követelmény, amelyről fel lehet ismerni a minimalista web-dizájnt. A vizuális elemek körül üres terek vannak, szellőssé, áttekinthetővé téve az oldalt. Egyetlen célja van: a tekintet fókuszálása. Legnépszerűbbek a fehér, vagy sötét hátterek.
Általában a megrendelő mindent bele szeretne zsúfolni az oldalára. Ekkor jön a web-dizájner, és pontosan az ellenkezőjét teszi. Egy jól átgondolt weboldalon ugyanis csak a legfontosabb elemek szerepelhetnek. Minél kevesebb az objektum, és minél nagyobb az üres tér körülöttük, annál jobban megragadja a tekintetet. Szöveg esetén ezt az elvet kell követni: nagyobb betűközök és sortávolság jelentősen javítják az olvashatóságot.
A minimalista dizájn filozófiájának lényege: a tartalom mindenek előtt! Ehhez pedig az egyik legerőteljesebb eszköz a kevés, letisztult vizuális elem lehető legszellősebb elrendezése.
Hogy melyik legyen az a kevés vizuális elem és szöveg, amelyet negatív térrel kiemelünk, nem egyszerű kiválasztani. A tapasztalat azt mutatja, mindig hasznos, ha rákényszerülünk a lényeg megfogalmazására.
2. Jóminőségű, nagyméretű fotók
Egy jó minőségű, tűéles fotó önmagában is jelentősen megemeli egy weboldal színvonalát: bizalmat, professzionalizmust, igényességet sugároz. És érzelmileg is megragadja a látogatót.
A minimalisták inkább kevesebb, de jól kiválasztott képeket helyeznek el az oldalra. Mondani sem kell, hogy az üres tér alapelvét a fotóknál is alkalmazni érdemes. Mert hiába pazar a kép, ha a háttérben, körülötte mindenféle grafikai elemek sokasodnak. A minimalista felület előnye azonnal elvész.
3. Drámai tipográfia
A szöveget és a betűtípust vizuális elemként is lehet nézni. Ezért ugyanazon a szabályok vonatkoznak rájuk, mint a többi látványelemre. Kevés, szellősen elhelyezett és könnyen olvasható szöveg kerülhet csak az oldalra.
Egy szép, éles, és nagyméretű címsor kitűnő fókuszpont lehet. Nem baj, ha meghökkentő, és szinte leugrik a képernyőről. Bátran használjunk vastagított, merész betűtípusokat. A többi szöveg azonban legyen semleges.
4. Gyönyörű kontraszt
A fehér és fekete meglehetősen elterjedt minimalista körökben. Nem véletlen: kitűnő kontrasztot alkotnak a rá kerülő tartalommal. Természetesen itt is a figyelem megragadása a cél. Nem tobzódnak a színek között: a fekete-fehér mellé legfeljebb még szín fér az oldalra. Persze ez nincs kőbe vésve: készültek már kitűnő több színű minimalista weboldalak is.
5. Könnyű navigáció
A nagy kérdés: legyen, vagy ne legyen legördülő menü, vagy más néven hamburger menü.
Nyilván egyszerűbbé, letisztultabbá teszi a látványt, ha nem minden egyes navigációs elemet látunk. De éppen ebben van a hátránya is: több navigációs lehetőség rejtve marad több.
A hamburger menü rontja az oldal felfedezhetőségét, és kutatások szerint a 44 évnél idősebbek számára nem is mindig egyértelmű a használata. Ugyanakkor könnyebben felfedezhető az az oldal, amelyen azonnal látható minden navigációs elem. Nincs tehát aranyszabály, a célcsoport és a tartalom dönti el, hamburgerezünk, avagy sem.
6. Vizuális harmónia
A hatásos minimalista dizájn gerincét három összetevő határozza meg: erőteljes rácsos szerkezet, vizuális egyensúly, és szigorú elrendezés. A vizuális egyensúly pedig négy formában jelenhet meg:
- Horizontális szimmetria: minkét oldalon hasonló mennyiségű és méretű vizuális elem elhelyezése
- Hozzávetőleges szimmetria: Az elemek különböző méretűek, de látványra ugyanolya súllyal vannak jelen. Például az egyik oldalon egy nagyméretű, a másik oldalon több kis méretű elem elhelyezése
- Sugaras szimmetria: a fókuszpont a weboldal közepére kerül, majd sokszor koncentrikus körszerűen halad kifelé
- Aszimmetrikus: A képernyőn két eltérő stílusú objektum van. Más méretekben, színekben, kontrasztban. Ebben az esetben legnehezebb harmóniát teremteni egy dizájnernek. Egy vizuálisan érdekes koncepció könnyen válhat zavarossá a megvalósításkor, ha nem figyelünk oda.
7. Flat (doboz) dizájn
A flat-dizájnt a Google prezentálta elsők között. Enélkül a látványvilág nélkül nem létezhetne a reszponzív mobilos megjelenés. Kevés, ám hangsúlyos, homogén felület, lehetőleg mindenféle felesleges ciráda nélkül, ahogy a minializmus megköveteli. Ugyanakkor feldobja az egyszínű felületeket, és színátmenetekkel, fedésekkel, hangsúlyos árnyékokkal oldja a sterilszoba hangulatú minimál-miliőt.
A legnépszerűbb minimalista trendről (material dizájn) itt olvashatsz többet: