Lehet egy weboboldal időtálló? Amikor az elmúlt 15 évben háromszor fordult meg maga körül a digitális világ? Amikor nem is olyan rég még percekig kellett bámultunk egy fáradságos, ám lelkes munkával összehozott flash-intrót? Amikor 15 éve még a Google is egy feltörekvő ígéret volt csupán, a színváltós animgifezett feliratok pedig igazi ékességnek számítottak az ISDN-en száguldozó honlapon?
Sokáig élt a mondás: a weboldalak, a digitális adatok örökké megmaradnak. Ha máshol nem a web hátsó pincéjében porosodva. Aztán kiderült, hogy nem egészen így megy: weboldalak jönnek, majd mennek, az oldalakat rendszeresen újratervezik az aktuális divat és html-szabványoknak megfelelően.
Tizenöt év informatikában több évszázaddal felér. Ezért inkább úgy tehetnénk fel a kérdést: lehet egy weboldal időtálló a digitális időszámítás szerint?
Lehet bizony. Azt gondolhatnánk, az időtálló weboldal csakis szokványos és unalmas lehet, és hogy könnyű készíteni. A milliónyi lehetőség azonban könnyen bevihet minket az erdőbe, és eltévedhetünk, esetleg tobzódásra csábulunk.
Nem árt leszögezni legalább öt alapvetést, ami most 2017-ben az időtállósághoz szükségesnek látszik.
1. Szabványos dizájn
Standard dizájn nem azt jelenti, hogy olyan weboldalad legyen, mint mindenki másé. Inkább azt, hogy a könnyű navigáció kerüljön előtérbe.
A logó legyen klikkelhető és kerüljön felülre, hogy a látogató azonnal tudja, jó helyen jár.
Nélkülözhetetlen az elérhetőség, leggyakrabban legfelül a jobb sarokban. Ha keresgélni kell a kontaktot, akkor a potenciális ügyfél jó eséllyel tovább áll.
A navigáció helye felül van, horizontálisan, a keresőmezővel, vagy ikonnal együtt. Ha nincs telenyomva az oldal tartalommal, akkor el lehet hagyni az utóbbit.
Tüntesd fel az ügyféllistád, és ha rendszeresen készítesz hírleveleket, akkor szükség van feliratkozási lehetőségre, alul a láblécben.
2. Gyors weboldal
Mindössze pár másodperced van arra, hogy felkeltsd az emberek figyelmét. Ezért nem árt, ha villámgyorsan betölt a weboldal. A nyitóoldalnak tetszetősnek kell lennie, erős képekkel, jól megírt, küldetésedet világosan bemutató, magával ragadó szöveggel, és könnyen áttekinthető, könnyen használható navigációval. Röviden, olyanra szabd az oldalad, hogy a látogató gyorsan megismerhessen téged.
Nem feledkezz meg egy jól látható akció-gombról (például „vásárolj most”, vagy „tudj meg többet”), hogy bátorítsd az elköteleződést. Cselekvésre biztatással biztosan növelheted a hírlevélre feliratkozók számát is.
3. Közösségi média Ikon
Mondani sem kell, hogy nincs online élet közösségi média nélkül.
Az oldal alján, a láblécben van a legjobb helye a Facebook, twitter, Instagram, Pinterest és a többi ikonnak. A közösségi platformok ma már többet adhatnak az üzletedhez, mint maga a weboldal. Sőt, az is kijelenthető, hogy ma már ezek a platformok az üzleti kommunikáció legkedveltebb terepei.
4. Reszponzív design
Sokféle eszközön netezünk. Ezért weboldalunknak sokféle eszközön (pc monitoron, tableten, telefonon) kell tökéletesen megjelennie. Erről részletesen írtunk. Már csak SEO szempontból is kötelező a reszponzivitás, a Google már jó ideje előnyben részesíti az ilyen oldalakat a találati listákon. Azt se felejtsük el, hogy ma már mobilon éljük online időnk kétharmadát.
Ha új oldalt készítünk, akkor mind a dizájnban, mind pedig a programozásban a mobil megjelenést kell először figyelembe vennünk. Szerencsére számos mobil-barát témát találhatunk a WordPress-ben.
5. Építs brandet
A weboldalad branded meghatározó része. Annyira, hogy a dizájn alapvetően meghatározza, mit gondolnak, éreznek rólad. Ezért maradj mindig egységes, legyenek lefektetve a használandó betűtípusok, színek, amelyek a névjegykártyán és minden print anyagon is az arculatnak megfelelően kell megjelennie. A szöveg is sokat elárul rólad, ezért mindig maradj következetes. (Ez annyira fontos elem, hogy legközelebb a weboldal szöveges tartalom alapjairól fogunk írni.)