Ugorj fejest az üzletbe!
Legyünk őszinték. Szabadúszónak lenni vagy felépíteni a saját ügynökségedet, nem olyan utópisztikus, ahogyan sokan gondolnák. Azt gondolhatjuk, hogy több szabadidőnk lesz, amelyet a családunkkal tölthetünk. Meg azt is, hogy megszabadulhatunk az undok főnökünktől. Ám az igazság az, hogy sokkal többet dolgozunk így, mint annak előtte és sokkal keményebben hajtjuk magunkat mint azt a régi főnökünk valaha is tenné.
Valójában sokunknak a saját üzleti vállalkozás olyan mint valami éhes szörnyeteg, amelyet állandóan új munkák végtelen sorával etetni kell. Egy olyan szörnyeteg, amely felzabál és kiköp bennünket.
De nem kell hogy így legyen. Üzleti vállalkozásunk nekünk is dolgozhat, ahelyett hogy mi dolgoznánk neki. Előmozdíthatja (és így kellene lennie) céljainkat, nem pedig fordítva.
Hogy így legyen, világos elképzelésünknek kell legyen arról, mit akarunk a saját üzletünkből kihozni.
Építs fel egy világos tervet
Miért akarsz üzleti vállalkozásba fogni? Mit remélsz, mit hozol ki belőle? Mi lenne siker számodra? Valami olyasmit akarsz felépíteni, ami később eladható, hogy a valódi szenvedélyednek hódolj? Vagy egyszerűen csak több időt akarsz a családoddal tölteni?
Az nem elég indok ha csak azért akarsz saját vállalkozásba fogni, mert utálod a korábbi munkádat vagy feleslegesnek érzed. Világos elképzelésednek kell lenni arról, hogy mit akarsz visszakapni a saját vállalkozásodtól. Ha ez nincs meg, az üzlet úgy fog nőni mint a gyom és kontrollálhatatlanná válik. Mielőtt feleszmélnél az üzlet fog futtatni téged és nem fordítva.
Mind közül az a legrosszabb ha jól indul hogy aztán kinője az ellenőrzést.
Irányítsd a növekedést
A növekedés az üzletben olyasvalami amit gyakran egyenlővé tesznek a sikerrel. Ha olyan sok a munkád, hogy elkezdhetsz embereket felvenni rá, az jó dolog, nem? Nos, nem feltétlenül. Attól függ, mit akarsz elérni az üzletben.
Ha izgat egy nagy, gyarapodó ügynökség még nagyobbra növelésének eszméje, akkor növekedj mint az őrült. De a többieknek, akik nem ezt akarják, óvatosnak kell lenniük és menedzselni ezt a növekedést.
Például, mondd azt, hogy szándékodban áll a leginkább kreatív projektjeiden dolgozni. Nos, az alkalmazottak akadályozhatják ezt. Persze, mondhatod, hogy alkalmazottakkal nagyobb projekteken dolgozhatsz. Ám azt is jelenti, hogy több munkát kell ebbe fektetned. Végső soron annyit tesz, nem lehetsz finnyás a tekintetben, hogy milyen projektet vállalsz el.
Talán tényleg több időt akarsz a családdal tölteni. Ez viszont a fenti viszonylatban annyit tesz, hogy ha több embert veszel fel, több projektet kezelhetsz, viszont több lesz a nyomás is rajtad. Ne érts félre: egy nagy ügynökség és a jó családi élet nem feltétlenül egymást kizáró dolgok. De kontroll alatt kell tartanod az üzleti növekedést, különben azt kockáztatod, hogy ez lesz a szűk keresztmetszete a fejlődő ügynökségednek.
De építs bár egy nagy ügynökséget vagy válaszd, hogy szólóban folytatod, egyetlen cégfilozófia létezik: soha ne hagyd abba a marketinget!
Soha ne hagyj fel a marketinggel!
A legnagyobb digitális ügynökségek és a szabadúszók legnagyobb részének marketing tevékenysége csődhöz közeli. Túl elfoglaltak és túlterheltek a munkában, amely ahhoz vezet, hogy gyakorlatilag leállnak a marketinggel azért, hogy a fontos klienseik munkájára koncentráljanak. Miután nem végeznek marketing tevékenységet, a leadek elapadnak, így a munkák is. Pánik tör ki és újból elkezdenek marketing tevékenységet végezni, amely időben újabb forgalmas időszakot jelent.
Sok üzlet tulajdonos évekig túléli ezzel a meddő hozzállással a marketing kérdést. Ám ennek van egy hatalmas hátránya a nyilvánvaló stresszen kívül. Mind nehezebbé válik munkát visszautasítani, mivel nem vagy elég biztos abban, hogy új leadeket tudsz szerezni. Ez gyakran oda vezet, hogy projekteket gyakorta fejezel be kényszerből. Ez legkevésbé sem élvezetes. Sokkal több munkaajánlatot akarsz, mint amennyivel végezni tudsz, így ki kell választanod azokat, amelyeket leginkább szeretsz.
Szánd rá időd egy bizonyos százalékát a marketingre minden héten és ne hanyagold el a projekt munka miatt. Ha nem érzed úgy, hogy rá kellene szánnod az időt, akkor itt az ideje hogy okosabban dolgozz.
Dolgozz okosabban, ne hosszabban
Amikor üzlettulajdonosokat mentoráltam, mindig panaszkodtak, hogy nincs elég idejük. Az éjjel-nappal történő munka látszott számukra normálisnak. De nem kell ezen az úton járni.
Az üzleted annyi idődet veszi el, amennyit megengedsz neki. Így ha kevesebbet akarsz dolgozni, akkor döntsd el, hogy így teszel. Nem máról holnapra, de szükséged van egy meghatározott tervre, hogy csökkentsd a hetente ledolgozott munkaóráid számát.
Tudom, mit gondolsz: “Soha semmivel sem leszek készen!” De ez nem igaz. Alkalmazkodni fogsz. Fogsz találni olyan lehetőségeket, amelyekkel okosabban dolgozhatsz. Újból felhasználható eszközöket fogsz létrehozni semmint hogy a semmiből alkosd meg őket. Megismételhető folyamatokat fogsz beállítani. Jobban fogsz koncentrálni és kevésbé leszel zavart.
Ha viszont mégsem tudsz eleget tenni, hogy kigyere a pénzedből ésszerű munkaórákat feltételezve, itt az ideje, hogy felülvizsgáld az árazásodat.
Árazz realistán
Sok üzlettulajdonos a fantázia birodalmában él, amikor az árazásról van szó. A hasukra ütnek, megnézik a munkába fektetett órák számát és mintegy papírszalvéta hátuljára felírva számolják ki az árat az adót levonva. Ez a fajta értékelés gyakorta alábecsüli a munkába fektetett költséget.
Láthatod azt is, hogy könnyű túlbecsülni is a hasznosan eltöltött napok számát. Elfelejtjük az ünnepeket és a szabadságokat. Nem számolunk azzal sem, ha betegek leszünk. Ám legfőképpen elfelejtjük a hasznosan nem mérhető munka azon hatalmas mennyiségét, amelyek benne foglaltatnak egy üzlet irányításában. Valójában nekem például csak a munkaidőm 50%-a számítható hasznosan eltöltött időnek.
Összefoglalás
Egy üzlet olyan mint valami komplex szörnyeteg, bonyolult dolog menedzselni, így nem árt, ha gyakran felülvizsgálod munkafolyamataidat (és önmagadat is). Gyakorta arra van szükségünk, hogy hátralépjünk egyet és megvizsgáljuk, hogyan építsünk fel dolgokat azért, hogy visszanyerjük az irányítást. Ám ezt nem csak egyszer kell megtennünk, ez egy állandó gyakorlási folyamat. A folyamatos és idejekorán történő ellenőrzés megelőzi, hogy üzleted egy kontrollálhatatlan szörnyeteggé váljon, amely téged futtat és nem te őt.